2012. október 23., kedd

Táv: 10,1 km
Mozgási átlagsebesség: 3 km/h
Nehézségi fok: *

Októberi hosszúhétvégénk egy részét Győrben töltöttük, és már korábban meg is beszéltük, hogy majd elmegyünk valamerre kirándulni. Habár jó időt ígértek, reggel sűrű ködre, és meglehetősen csípős levegőre keltünk, és csak dél körül kezdett felszállni, és akkor már a nap is kisütött. Így csak ebéd után indultunk neki egy kis sétának. Jött az egész család, a szüleim és a tesóm is. Kb. két héttel ezelőtt, mikor épp Pesten voltunk, Pannonhalma közelébe, az Illaki-erdőbe kiraktak egy új geoládát, úgyhogy most ezt tűztük ki célunkul. Viktor még nem volt velünk Pannonhalmán, így több szempontból jó célpontnak ígérkezett.

Kiautóztunk hát Pannonhalmára, és a zsinagóga melletti parkolóban álltunk meg. Már a zsinagóga előtti műemlék is rejtett egy .com-os geoládát. (Sok éven keresztül nem is tudtam, hogy a falunak volt zsinagógája, a diplomamunkámhoz végzett felmérés során találtunk csak rá.) Nagyon szép kis épület, szerencsére rendbe is van téve, bár azt nem tudom, hogy használják-e valamire. Előtte pedig egy elég látványos emlékmű áll.
Innen indultunk neki a körtúrának. A régi magtár épülete mellett indul a Váralja utca (ami útközben erre arra kacskaringózik), ezen kúsztunk fel az apátság mellé, a hegyre. A szép napsütéses időben ez kicsit izzasztó séta, de hangulatos kis régi házak között bolyonghatunk.

J+V+J

Tapogatható apátság

Az apátságba most nem terveztünk bemenni, de nagyjából körbesétáltuk. A templom előtti sétányon most épp felújításokat végeznek, így teljes kört nem lehet menni, de azért leereszkedtünk a látogatóközpont bejáratához, hogy megnézzük, mi újság a zarándokház építésével. A régi parkoló helyén most egy új étterem/kávézó/borház áll, építészeti értéke a szememben eléggé alacsony, de nem vagyok építész... Illetve azt hittem, valami szálláshellyel kombinált vendéglátóegység fog itt épülni, de ahogy elnéztem, itt csak enni lehet. Na sebaj, irány vissza a domb teteje.

Így, hogy nem mentünk be az apátságba, a hegy gerincén végigfutó kellemes sétautat jártuk végig, ami érinti a Milleneumi emlékművet, a Boldogasszony-kápolnát, majd az újjáépített Boldog Mór kilátónál megálltunk egy kicsit. Viktor és anya elmentek az itteni ládát megkeresni, mi pedig apával és Gáborral felmásztunk a kilátóba, ami elég magasra sikeredett, de így jó kilátás nyílik a környékre. A párás idő miatt azonban mi most nem sok mindent láttunk.

A kilátó a gerinc szélén áll, így ha az ember nem akar ugyanazon az úton visszamenni, ahonnan jött, le kell ereszkedni valamerre. Mi a sárga turistajelzésen indultunk el az Illaki-erdő felé, a hegyről leérve először szántóföldek között haladtunk, majd beértünk a falunak egy kellemes, csendes, inkább csak hétvégi házas, kertes részébe. Épp érik a dió, így az utcára kipotyogott gyümölcsökből uzsonnáztunk egy kicsit. :)

Majd beértünk az erdőbe, ahol nem győztünk gyönyörködni a sárguló, piruló, hulló levelekben, gyűjtöttük is őket rendesen, apa pedig farkasalmára vadászott. A láda rejteke a Szent Imre-hegy, ahol egy emlékmű áll.

Megtaláltuk...

...visszarejtettük
Hamar meg is találtuk, majd indultunk lefele a hegyről, mert a nap már erősen ereszkedett lefele, még sötétedés előtt el akartuk érni a kocsit, meg már a levegő is hűlt. A lemenő napban nagyon szép volt még ez a kis visszavezető séta, egy darabig az őszülő erdőben, majd egy szántás mellett, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt a nap vörös fényében fürdő apátságra. Hamar beértünk a faluba, és levelekkel, termésekkel megrakodva tértünk haza erről a jó kis kirándulásról.

"Mélyen a vár alatt/ Vonúl egy kis csapat;"