2015. március 6., péntek

5000 napos az egri vár

A Kedves Olvasó joggal kérdezheti, hogy a címben közölt állítás vajon hogyan felel meg a valóságnak. A poszt elolvasás után mindenre fény derül. A történet valahol 2008-ban, vagy nem is, valamikor 2001-ben kezdődött.

2001. június 24-én megjelent Magyarország első hivatalos geoládája, ezzel egy óriási mozgalmat indítva el a hazai túrázók, tájfutók, geodéták, térképészek, stb. között. Nem tudom, mi motiválta az első rejtőt, hogy a láda témájául a Pilisborosjenő határában található egri vár makettet válassza, de kétségtelen, a hely szépsége és maga a filmdíszletként épült vár remek apropót biztosít a kirándulásra. A ládaoldalon is megtalálható a vár rövid története, de nagyjából általánosan is ismert történet, hogy az 1968-ban forgatott Egri csillagok c. filmhez építették, és itt vették fel a grandiózus csatajeleneteket. Mint könnyen kiszámolható, hamarosan már a fél évszázados jubileumát fogja ünnepelni a vár.

Nem csak az első láda jelent meg itt a helyszínen, de a geocaching társadalom úgy döntött, hogy emlékezve az első rejtésre, az 1000. rejtést is környéken helyezi ki. Mi ekkor még nem játszottuk ezt a remek játékot, így számunkra már ez is történelem. A rejtők megadták a módját az emlékezésnek. Az 1000. láda 1000 méterre az elsőtől, majdnem napra pontosan a három éves évfordulón.

A GPS-t mi Julival az egyetemen, térképész szakon ismertük meg. 2008-ban Brassóban és környékén vettünk részt terepgyakorlaton, amelynek feladatait GPS-es helyszíni felméréssel, majd utólagos feldolgozással és térképszerkesztéssel kellett megoldani. Lehetőségünk volt a terepgyakorlat után a GPS-t a következő félév elejéig magunknál tartani. Ekkor már több szaktársunktól, tanárunktól hallottunk a geocaching játékról, hát mi is kipróbáltuk. Mondhatni rögtön magával ragadott minket a keresés izgalma, és a túrák kiegészítése a ládázás élményével. Hamar eljutottunk odáig, hogy már a nyaralásainkat, kirándulásainkat is a célpont ládáira fűztük fel. Még később versenyeken is részt vettünk. A csúcspont pedig egy főleg saját erőből, Domoszlón megszervezett országos geocaching fesztivál és verseny volt. Eleinte csak a magyar oldalon található ládákkal foglalkoztunk, egy ideje azonban már a nemzetközi oldalon is vadásszuk a ládákat. (Főleg külföldi nyaralások motiválták ezt a lépést, illetve az a tény, hogy a lakóhelyünk környékén elfogytak a magyar rejtések.)

Valamikor február közepén észrevettem, hogy az első magyar láda kihelyezésétől kezdődő geocaching időszámítás 5000. napján egy lelkes kesser eseményt szervez. Naná, hogy a helyszín nem is lehet más, mint Pilisborosjenő, és az egri vár. Megbeszéltük Julival, hogy ha az időjárás nagyon nem húzza keresztül a számításainkat, akkor mi is elmegyünk. Úgyis rég óta fájt már a fogam arra, hogy felkeressem a helyszínt. Azt hiszem a kissé hosszúra nyúlt bevezetővel már értelmet nyert a bejegyzés címe is.

Egy kissé körülményesre sikeredett autókázás után elértük a helyszínt. Elsőként az 1000. emlékdobozt látogattuk meg. Lementünk az itt megbúvó barlangok egyikébe, élveztük a (viszonylagos) jó időt. Nem tudtuk pontosan, hogy az eseményt hol keressük, de úgy voltunk vele, hogy nem igen lesz nehéz a vár környékén más emberekbe botlanunk.

Ahogy közelítettük a helyszínt, azon gondolkodtunk Julival, hogy vajon milyen hatást fog ránk gyakorolni a makett. Vajon csalódást jelent majd, mert már az építés óta annyira tönkrement, hogy alig maradt meg két kő egymáson, vagy lenyűgöz majd minket a hatalmas méreteivel. A végeredményt valahol a kettő között tapasztaltuk meg. A közel 50 éve épített díszlet még mind a mai napig áll. Nyilván nem egy teljes értékű középkori kastélyra kell itt gondolni, meg a filmben látott falak sincsenek már mind meg. Ennek ellenére a látvány mégis magáért beszél. Sokat gondolkodtunk rajta, hogy milyen trükköket alkalmazhattak, hogy a vár a tényleges méreteihez képest olyan hatalmasnak látszott a filmben. A valóságban azért annyira nem magas. Körbejártuk mi is alaposan, próbáltunk emlékeket keresni a filmből. Hmmm... lehet újra meg kellene nézni... kb. századszorra. :)

Maga az esemény jól sikerült. Úgy 15-20 körüli résztvevő gyűlt össze, még külföldi vendégek is voltak. Pár TB gazdát cserélt, beszélgettünk, kutyáztunk egy kicsit. Majd a végén össznépi fotózás az 5000-es felirattal. Reméljük, hogy hozzájutunk majd a képekhez valamilyen formában, és akkor becsatolok ide is egyet.

Jó pár ládász a sötétedés ellenére még nekivágott a szemközti hegyoldalnak, egy comos láda okán, mi ehelyett rámentünk az első ládára. Épp esedékes volt egy felújítás, ennek eredményeként egy ropogós dobozt foghattunk a kezünkbe, amit egy madáretetőből kellett előhalászni. Nagyon más dolgunk már nem volt, indultunk vissza az autóhoz. Még épp időben, pontosan a teljes sötétség beálltakor indultunk vissza Budapestre.