2014. október 2., csütörtök

Teljes szintemelkedés: 470 m
Nehézségi fok: **

Útvonal:
Gerencepuszta, Hotel Odvaskő - P-  - Odvaskői-barlang - P- - Z+ - Z háromszög - K háromszög - tönkölösi Likas-kő - K háromszög - bakonyújvári rablólovag vár - KL - Gerencepuszta, Hotel Odvaskő

Idén elég rövid volt a nyár, későn jött, aztán meg hamar beköszöntött az ősz. Ezért azóta igyekszünk kihasználni a szép időt, a vénasszonyok nyarát. Erre a hétvégére is ilyen időt jósoltak, így már hamar meg is beszéltük apával, hogy elmegyünk valamerre csavarogni. A beígért kirándulóidő csak vasárnapra érkezett meg, de szerencsére mi is ezt a napot néztük ki. A fiúk felmérték a Bakony még eddig fel nem keresett geoládáit, és egy jó kis kört terveztek meg. Reggel pedig felkerekedtünk apával és Viktorral, és meg sem álltunk Gerencepusztáig.

A tervezett útvonal első részét mi családilag már többször megjártuk, voltam itt már osztálykiránduláson is, de mivel egy szép útvonalról van szó, mindig szívesen jövök erre. Viktor pedig még nem látta, így neki újdonság is volt. Az autót Gerencepusztán, a Hotel Odvaskő előtt turisták számára kialakított parkolóban hagytuk, ahol már sok kocsi sorakozott. Később ezzel a tömeggel aztán nem találkoztunk az erdőben.

A túra úgy kezdődik, hogy ráállunk a P- turistajelzésre, és elkezdünk egy jó meredek lépcsősoron felfele kaptatni. Mikor már épp megunnánk a mászást, el is fogy a lépcső, és egy kis időre vízszintes talaj kerül a lábunk alá. De nem sokáig, a barlangig még jó pár mászós szakasz vár ránk. Az első geoláda még a barlang előtt, az út mentén volt elrejtve.

A barlangot hátulról-felülről érjük el, így először érdemes megmászni a fölötte tornyosuló sziklatömböt, ami önmagában is jó buli, meg a kilátás is szép. A déli órákban kellemesen süt a nap, így ebédelőhelynek sem utolsó. A sziklákról leereszkedve egy meredek leszakadáson kell még lemászni, és már ott is állunk az Odvaskői-barlang tátongó szája előtt. Elég látványos, 20 m hosszú barlangról van szó, melyet egy nagy denevérpopuláció lakik. Bent érdemes vigyázni, mert csapadékos idő után elég bőségesen csepeg a plafonról a víz, csúszóssá válhat a talaj. Viszont egy kis keresgélés után minicseppköveket is találhatunk. Ha valaki csak egy rövid kört akar tenni, akkor innen vissza is ereszkedhet a parkolóhoz, mi azonban mentünk tovább a tönkölösi Likas-kőhöz.

Bizakodóan nézünk a jövőbe...

...hisz vár a Manner és a kilátás is szép

Kilátás a barlang feletti sziklákról, őszül már az erdő

Odvaskői-barlang

Cseppkövecskék

Így mi csak a Z+ jelzésig ereszkedtünk vissza mely egy gyönyörű bükkerdőn vezet végig, enyhén emelkedő úton. Egyszer csak bozótzörgésre, majd hangos mátyásmadár-rikácsolásra kaptam fel a fejemet, és mikor felnéztem a fölöttünk tornyosuló hegyoldalra, egy hatalmas szarvasbika állt ott. Őzeket, szarvasteheneket, muflonokat már sokszor láttunk kirándulásaink során, de ekkora szarvast, ráadásul ilyen közelről még sose. Elég hamar elkocogott, de azért nagy élményt jelentett. Erről a szép útról a Z háromszög kereszteződésénél tértünk le, ami aztán egy idő után K-re vált. A barlang egy Bakonybél fölötti hegyoldalban található, a fákon túl fel is sejlik a falu, felhallatszik a zaja. Mi itt ebédeltünk meg, jól is esett egy kis pihenés a kaptató után. Ez a barlang már jóval kisebb, mint az odvaskői. A felette lévő hegyoldal természetesen rejtett egy geoládát is.

Hőlégballontelep

Tönkölösi Likas-kő

Túránk harmadik és utolsó állomása a bakonyújvári rablólovag vár volt. Csak a K háromszög jelet kell követni egészen a végéig, és már ott is állunk a vár bejáratánál. Ez a turistaút szakasz is nagyon szép, egy bükkerdőben húzódó hegygerincen kell végigsétálni. Alattunk a hegyoldalból őzugatást hallottunk, de most nem volt akkora szerencsénk, hogy az állatot is lássuk. A várnak épített nyomai már nem látszanak, csak az alaprajza, és a fő falak vonalai vehetők ki. Mindenesetre elég kitett helyre építkeztek, ember legyen a talpán, aki a völgyből ide észrevétlenül felmászik. A vár területén egy fa odva szintén geoládát rejtett.

A bakonyújvári rablólovag vár maradványai

Apával a várban

Itt ért véget a kirándulásunk, már csak a KL jelzésen kellett visszaereszkednünk a műútig. Talán ez volt a legkellemetlenebb szakasza a túrának, mert itt egész sáros volt az út, pedig olyan tisztán átvészeltük a napot. A végén még egy kis műút melletti kutyagolás következett, ami nem a legélvezetesebb, de azért kibírható volt. Így zártuk ezt a szép napot, jó volt az idő, szép az idő, és klassz a társaság. :) Reméljük azért ezzel még nem ért véget a szép ősz.